søndag 4. januar 2009

Hagedrømmer

Ute er det kaldt, avblomstra og trist. Men i hagebøkene mine er det vår! Frøkatalogene har begynt å dukke opp i postkassa. Jeg har allerede begynt å drømme om hva jeg skal gjøre i hagen til sommeren... (Egentlig er det en plan, men det høres jo så bindende og organisert ut...)
Og for å illustrere min fantastiske plan har jeg laget en tegning av hvordan det ser ut i dag: Vi har en hekk - nå kraftig beskåret (Den var som tatt fra tornerose: -og hekken vokste kjempehøy...) Vi har en blodbøk i hjørnet, en syrin og en rhododendron ved garasjen, et nyplantet bed med roser og clematis, et nyplantet søtkirsebærtre, et gammelt epletre, ditto plomme og surkirsebærtre. Og ellers store mengder mose ...

Og så kan man jo drømme om alt man skal få gjort og alt man skal få råd til...

Ved blodlønnen kommer det en pergola, hvor roser, humle og clematis skal lage deilig skygge over et langbord hvor gode venner skal spise god mat og drikke god vin på solvarme dager. Roser og andre skjønnheter blomstrer foran terrassen. I drivhuset vokser tomater og kanskje et ferskentre? Utenfor har jeg et par voksekasser med poteter, gulrot og jorbær til ungene. Et par blostrende busker foran stuevinduene, minst én av dem er en magnolia. Og langs gjerdet mot friarealet vokser buskroser og villvin. Over den nye porten med pergola vokser roser og clematis. Mye roser og clematis??? Ja - det er liksom favorittene da. Det blir i hvert fall litt mindre mose...

Ingen kommentarer: