søndag 28. september 2008

Annika Ekdahl

For et par uker siden var jeg på en fantastisk utstilling på Haugar kunstmuseum i Tønsberg. Tekstilkunstneren Annika Ekdahl (hjemmesiden hennes her)lager helt fantastiske gobelenger. Detaljrikdommen er helt utrolig. På noen av gobelengene dukker flere og flere detaljer fram fra bakgrunnen mens du ser på. Med farger og nyanser av farger har hun skapt små eventyr i veven sin. Lys og skygger, ull og gull.

Fra avstand ser gobelengene ut som malerier, først nært inntil ser du at de faktisk er vevd. Hun vever slik at det ser ut som penselstrøk. Det ga meg en opplevelse av at hun stopper tiden. Et penselstrøk er raskt å gjøre med pensel, mens det med vev må ta lenger tid. Jeg ser for meg hvordan maleren kan jobbe med hele lærretet på en gang, litt her og litt der. Rette opp et penselstrøk som ikke ble bra, legge på litt mer farge, finne en annen nyanse. Mens veversken sakte bygger opp sitt bilde nederfra, tråd for tråd, trofast til en plan og uten mulighet til å rette opp.

Utstillingen står til 19.10 - tror jeg må ta en tur til...

Ingen kommentarer: