tirsdag 12. januar 2010

Digitale fortellinger

I dag ble jeg minnet på noe jeg hadde glemt at jeg hadde vært borti. Ja, det kan jo være så mangt, men denne gang var det digitale fortellinger. Idéen er at med enkle midler skal man kunne fortelle en historie digitalt. Man trenger ikke fancy programvare eller dyrt utstyr. En hver PC har det man trenger: et program a la Windows moviemaker, kanskje litt gratis nedlasting av lydprogram fra nettet,bilder og filmsnutter, og en mikrofon. Og en historie selvfølgelig... De beste historiene er nok de personlige som handler om noe fortelleren er opptatt av.

Jeg lærte dette av jentene på Lillegården kompetansesenter for flere år siden. Min historie handla om broren min som er autist. Historien vil jeg nok ikke publisere på nettet. Men prosessen med å lage fortellingen var fin. Jeg måtte tenke igjennom ting jeg ikke hadde tenkt på på en stund, og også se ting litt utenfra.

Grunen til at jeg ble minnet på digital historiefortelling akkurat i dag, var at jeg kom over denne: http://www.digitaltfortalt.no/ På tide å prøve igjen kanskje?

Det fines andre også: http://www.storycenter.org/index1.html. Og artikkel på wikipedia...

Ingen kommentarer: