tirsdag 17. mars 2009

Vårfornemmelser

Det skal ikke så mye til. Det har vært vinter lenge og jeg er skikkelig lei av snø. Den ligger i hauger rundt i huset og i hagen. Kaldt og hvitt, og det synes å ingen ende ta.

Men i dag, da jeg kom hjem fra jobb, hadde det skjedd saker. Sola har skint i hele dag og tint snøen i bedet foran garasjen. Sørvendt bed hvor sola har fått varma godt en fin dag som i dag. Hjertet gjorde et hopp og jeg kjente et rusj av glede!!! For under snøen hadde det skjedd saker og ting. 2-3 cm lange knopper av krokus (og noe annet jeg ikke vet hva er...) sto så fine og strunke i sola. "Se på meg", lyste det av dem! Smilet holdt på å gå helt rundt på meg - og så måtte jeg inn og sette på DeLillos - vår, tralala vår!

Og det er jo mer som ligger på lur også. Rhododendonen driver jo på hele vinteren. Knoppene står bristeferdige og klare de også. De er forresten et godt studie i hvordan planter forholder seg til vinteren her nord. Når det er skikkelig kaldt ruller bladene seg sammen for å hindre fordamping. Hvordan det kan ha seg at de ikke fryser fatter jeg ikke! Men knoppene er klare helt fra høsten.

Tenk på alt det andre som ligger under snøen og venter. Og hvor er frøkatalogen??? Her må bestilles!

(Jadda, det kan sikkert komme snø igjen. Men læll a'gut!)

Ingen kommentarer: